Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Premature Baby tickers

MAJLIS PERKAHWINAN

MAJLIS PERTUNANGAN

Wednesday, September 22, 2010

...PUASA ENAM...

Arini aku mula puasa enam dikala orang lain dah abis dah menjalani puasa enam ni...tapi takper la, janji niat aku nak puasa enam hari bulan syawal tercapai udah ar....wife aku plak dah dua ari dah puasa, aku jer yang baru start arini tu pun sebab ada adik aku yang puasa sama..kalau tak tah bila la aku nak mulakan..hehehe...so, selamat berpuasa enam untuk aku...........


PUASA SUNAT ENAM SYAWAL



SYARAT dan adab bagi puasa sunat enam Syawal adalah sama seperti puasa wajib pada bulan Ramadan. Walaupun begitu dalam kalangan para ilmuan berbeza pendapat - adakah puasa enam ini dilaksanakan secara berturut-turut selama enam hari atau boleh secara rambang?

Pandangan yang lebih tepat - puasa sunat ini boleh dilakukan secara rambang asalkan jumlah enam hari dicukupkan sebelum berakhirnya bulan Syawal. Ini berdasarkan anjuran baginda Rasulullah SAW mengenai puasa sunat enam hari ini. Baginda menyebut bulan Syawal secara umum tanpa memberi ketentuan hari-harinya. Justeru puasa enam tersebut boleh dilaksanakan pada mana-mana hari dalam bulan Syawal asalkan bukan pada 1 Syawal dan bukan sesudah bulan Syawal.

Walau bagaimanapun adalah lebih baik disegerakan pelaksanaan puasa sunat enam Syawal berdasarkan firman Allah SWT : "Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (ke arah mendapatkan) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa." [Surah Ali Imran, 3 :133].


Selamat menjalani ibadah puasa enam.

3 comments:

eMMe said...

selamat berpuasa, bagus tu..salah satu cara nak turunkan berat badan...

ibu widad said...

selamat berpuasa. nanti raya sama2 ek

joe_cromokk said...

ok...tapi dugaan tul la dikala membe2 asyik duk kuar masuk kantin jer...hati terbakar lak..haha..sabo..sabo..